با کلیک بر روی 1+ ما را محبوب کنید
مصاحبه جدید علی ثابت

اسلایدر

تاريخ : شنبه 3 آبان 1391برچسب:, | 15:45 | نویسنده : معین کریمی

مصاحبه جدید مهندس علی ثابت با رسانه موسیقی ما…

 

رهبری ارکستر ناصر عبداللهی، محسن یگانه، احسان خواجه امیری و رضا صادقی؛ بیش از ده سال تجربه ی اجرای زنده با مطرح ترین خواننده های کشور؛ همکاری با محسن یگانه در آلبومهای «رگ خواب» و «حباب»؛ اینها تنها بخشی از سوابق هنری «علی ثابت» است که به بهانه کنسرت جدیدش با محسن یگانه، در یک روز پاییزی به سراغش رفتیم تا با او درباره ی ناگفته های این سالهایش صحبت کنیم. حاصل این دیدار، گفت و گویی خواندنی شده که در ادامه می خوانید.

 

  • از شروع فعالیتِ حرفه ایتان بگویید.

به طور حرفه ای از دوران دانشگاه با ساخت تیتراژ و موسیقی متن برای برنامه های زنده، همکاری با صدا و سیما را آغاز کردم. به صورت پراکنده اجراهای صحنه ای هم داشتم، ولی خواننده های معروفی نبودند… فکر می کنم اولین کنسرتی که با همین گروهی که الان می بینید – که با زایا سلیمان تشکیل شد – استارت زدیم، کنسرت مجتبی کبیری در شیراز در سال ۸۳ بود که آن زمان تصمیم گرفته بودیم زایا سرپرست ارکستر باشد و من رهبر ارکستر. با همان ارکستر تا انتهای سال ۸۷ بودیم ولی آن سال من و زایا تصمیم گرفتیم که هر کدام مستقل کار کنیم و ما همچنان ادامه دادیم. زایا با احسان خواجه امیری و من با محسن یگانه.

  • به جرأت میتوان گفت که گروه هایی که آن زمان در موسیقی پاپ تشکیل شدند، از دوام و صمیمیت بیشتری نسبت به گروه های فعلی موسیقی برخوردار بودند. رمز این صمیمیت و دوام چیست؟

فکر می کنم دلیل اصلی این دوام را می توان در مدیریت درست پیدا کرد. وقتی مدیریت درست باشد همه چیز سر جای خودش قرار می گیرد. از همان اول هم همینطوری کار کردیم و اکنون نیز همان گونه کار می کنیم. خط مشی ای که آن زمان داشتم، الان هم دارم. نظم کاری از ابتدا برای ما خیلی مهم بود و الان هم هست. تلاشمان بر این بوده که کارمان را درست انجام دهیم. یعنی اینطور نباشد که بگوییم در فلان تاریخ کنسرتمان را برگزار کنیم و بعد خداحافظ! اصلاً اینطور نبود. همیشه در کارهایم پلن و برنامه ریزی داشته ام. سعی کردم هم به روز باشم و هم وظیفه ای که دارم را درست انجام بدهم.

  • این صمیمیتی که بین اعضای گروهتان هست و اینکه همه به گروه بیشتر وفادارند تا به فرد، از کجا نشئت می گیرد؟ در این سالها بعضی از نوازندگان از گروهتان رفته اند، ولی هنوز با موفقیت به کارتان ادامه می دهید. دلیلش چیست؟

همیشه همین بوده. در این سالها تغییراتی هم داشتیم ولی این تغییرات هیچ وقت به گروه اصلی لطمه نزد. گروهی که از اول درست انتخاب شده باشد، با رفتن یک نوازنده – ولو اینکه نوازنده خیلی خوبی هم باشد – هیچ تاثیری در ادامه ی کارِ گروه نخواهد داشت. یکی از نکات جالب این است که هر نوازنده ای که از گروه ما جدا شده (اسم نمی برم) به شدت پشیمان شده است.

  • از خواننده های دیگر هم پیشنهادی داشتی؟

خیلی زیاد. ولی قبول نکردم به خاطر اینکه در حال همکاری با محسن یگانه هستم. اگر محسن نبود شاید قبول می کردم چون خیلی هایشان توانا بوده اند. ولی من تیم خودمان را یکی از موفق ترینها می دانم. محسن خواننده خیلی خوبی است.

  • شرایط موسیقی فعلی با آن زمان که شما وارد موسیقی شدید چقدر تفاوت دارد؟

الان خیلی بهتر شده. از لحاظ فنی، موسیقی نسبت به آن زمان خیلی پیشرفت کرده است. فرهنگ کنسرت رفتن در جامعه ی ما به شدت بالا رفته، مردم موسیقی خوب گوش میدهند و الان خیلی خوب میتوانند تشخیص دهند که در یک اجرای زنده چه اتفاقاتی می افتد تا یک موسیقی خوب شنیده شود. آن زمان تعداد آلبومهایی که منتشر می شد یا کنسرتهایی که برگزار می شد، مثل حالا نبود. الان خیلی بیشتر شده. بعضی ها میگویند موسیقی بازاری شده ولی به نظر من اصلاً اینطور نیست. موسیقی خیلی پیشرفت کرده. مردم الان همه جور موسیقی گوش می دهند. به خوب و بدش کاری ندارم چون خوب و بد همه جا وجود دارد، منتها در حال حاضر شرایط ماندنی بودن و کار خوب کردن خیلی سخت تر شده است. آن موقع بیشتر از ۳ یا ۴ تا خواننده نامبروان نبود، با ۲ یا ۳ ارکستر حرفه ای؛ ولی حالا ۹۰ درصد خواننده هایی که داریم، خواننده های خوبیهستند. حتی همین خواننده هایی که در این یکی دو ساله مطرح شده اند همگی خوب هستند.

نسبی می گویم، به نظر من خواننده هایی که خودم با آنها همکاری داشتم مثل ناصر عبداللهی، محسن یگانه، احسان خواجه امیری و رضا صادقی، خواننده های بین المللی هستند و فقط محدود به ایران نمی شوند. یعنی خواننده هایی هستند که در هر کشوری باشند، این توانایی را دارند که موفق شوند. بنابراین شرایطی که الان در موسیقی هست شرایط خوبی است. همین که کنسرتها زیاده شده، رقابتها را بیشتر می کند و این به نفع موسیقی است.

  • بعضی از خواننده ها می گویند که مافیای موسیقی به بیشتر از چند خواننده اجازه کنسرت گذاشتن نمیدهد…

من همچین چیزی را اصلاً قبول ندارم و به نظرم هر کسی با پشتوانه ی توانایی های خودش میتواند موفق باشد.

  • برای کنسرت جدید چه برنامه ای دارید؟

از آنجایی که فاصله ی انتشار آلبوم «حباب» با اولین کنسرت، شاید کمتر از ۴ روز باشد، برای کنسرت جدیدمان تنها چهار قطعه از آلبوم جدید را انتخاب کرده ایم. با تغییراتی در تنظیمها، کارهای قبلی را هم اجرا می کنیم. دوست داشتیم اول آلبوم خوب شنیده شود و برای کنسرتهای بعدیمان که قرار است تمدید شود، این قول را می دهم که کارهای بیشتری از آلبوم جدید اجرا کنیم.

  • دلیل اینکه با شرکت قبلی برگزار کننده کنسرت هایتان (آوای هنر) قطع همکاری کردید چه بود؟

عنوان کردن بحث قطع همکاری کاملاً اشتباه است. چون اصلاً اینطور نیست. ما همچنان با آوای هنر همکاریمان را ادامه می دهیم. چون خیلی صحبتها شده و حالا هم بحث به اینجا رسید، بگذار یک چیز را کلی بگویم. هیچ مشکلی بین ما و شرکت «آوای هنر» نبوده و نیست و نخواهد بود. به خاطر اینکه آوای هنر یک تیم حرفه ای و با کیفیت دارد که دارند کارشان را انجام میدهند، ما هم داریم کارمان را انجام می دهیم. این حق طبیعی هنرمند است که در زمانهای مختلف، شرایط متفاوتی را برای خود به وجود بیاورد. به طور مثال، خود من شاید بعضی مواقع بخواهم با گروهی کار کنم که یک مقدار سرشان خلوت تر باشد یا اینکه بخواهم فضای جدیدی را تجربه کنم.

این را بگویم که هیچ قرارداد بلندمدتی برای کنسرت بین ما و آوای هنر نبوده و این مسئله ای بود که خیلی از رسانه ها به اشتباه بیان کردند. اولین قرارداد ما با آوای هنر، برای کنسرت تیر سال ۸۹ بین من و محسن و آقای جلیل پور بسته شد. بعد از آن دوستانه و رفاقتی با هم کار کردیم. اصلاً قرارداد بلندمدتی نداشتیم. شاید دوباره با هم همکاری داشته باشیم و شاید هم نداشته باشیم. ما با هیچ شرکتی قرارداد بلندمدت نداشتیم و نخواهیم داشت. قرارداهای ما کنسرت به کنسرت بسته می شد، الان هم همین طور است.

  • اعضای گروهتان در این کنسرت همان افراد گروه قبلی اند؟

بله. در این کنسرت پیام طونی (ویلن)، فیروز ویسانلو (گیتار کلاسیک) و بابک مالکی فرد (گیتار الکترونیک) به گروه ما اضافه شده اند.

  • حضور این همه نوازنده حرفه ای هزینه هایتان را بالا نمی برد؟

هزینه برای من مهم نیست. فقط به کیفیت فکر می کنم.

  • خودتان گفتید تیم آوای هنر حرفه ای بود. اگر کیفیت برایتان مهم است، پس چرا گروه تهیه کننده قبلی را عوض کردید. دلیلش مسائل مالی بوده است؟

نه به هیچ وجه.

  • اگه همه چیز خوب بوده و مشکل مالی هم نداشتید پس چرا تهیه کننده ی کنسرت را عوض کردید؟

بذار کلی بگویم و زیاد وارد این مسئله نشویم. من نزدیکترین شخص به تهیه کننده ها هستم. حتی از محسن هم نزدیکتر… باور کنید هیچ مشکلی نبوده است. هر آدمی حق انتخاب دارد.

  • امروز آلبوم «حباب» منتشر شد. در این آلبوم هم با محسن همکاری داشتید؟

بله. ۳ تنظیم در این آلبوم دارم: تو حتی، نمیذارم خسته شی و تنهایی. ولی به نظرم بهترین قطعه آلبوم، «کی جای من اومد» است.

  • درباره ی این اسامی یکی دو کلمه بگو:

محسن یگانه: موفق
آقای جلیل پور: کاربلد
مازیار فلاحی: با احساس
احسان خواجه امیری: خواننده خوش صدا
رضا صادقی: با معرفت
ناصر عبداللهی: مَرد
اصغر فرهادی: باعث افتخار
علی کریمی: خوشم میاد ازش
دکتر حسابی: مغز متفکر
نیما یوشیج: پدر شعر نو
حسن اردستانی: دوست خوبم
برج میلاد: خاطره
علی ثابت: نمی دونم شما باید بگید!

منبع : اختصاصی سایت موسیقی ما


- تراوین

نظرات شما عزیزان:

nashenas
ساعت14:04---19 خرداد 1392
mer30 az weblog khobeton bishtar shabih website ta weblog mer30

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • خرید از اینترنت
  • قالب بلاگفا